BILDENDE KUNSTNERES HJELPEFOND

BILDENDE KUNSTNERES HJELPEFOND (BKH)
er opprettet av Stortinget i forbindelse med lov om kunstavgift av 1948. Fondet skal i følge loven kreve inn 5 % av all offentlig omsetning av originale kunstverk i Norge med salgspris over 2000 kr. (se lov om kunstavgift), samt forvalte de innkrevde midler. Avgiften går i sin helhet til fondet, som tilbakefører pengene til ny produksjon av kunst gjennom tilskudd og stipend til kunstnere i Norge. Les mer ...
 

 
LOGO KUNSTAVGIFTEN
  

Høstutstillingsprisen 2016 til Anne Guro Larsmon

larsmon1 2

Årets vinner av Høstutstllingsprisen (kunstprisen fra BKH) er kunstneren Anne Guro Larsmon for verket Sympatric Speciation – Apparatus I, II, III, IV, V. Prisen er på 150 000 kroner og tildeles kunstneren med verket som av prisjuryen anses som mest betydningsfullt på utstillingen.

Juryen har bestått av Anne Karin Jortveit, kunstner, skribent og leder av den nasjonale jury, Monica Holmen, kritiker og kunsthistoriker oppnevnt av Norsk Kritikerlag, og billedkunstner og styremedlem i Bildende Kunstneres Hjelpefond, Jorunn Steffensen.

 

I et utdrag fra begrunnelsesteksten står det:

"Vinneren av årets Høstutstillingspris står bak et verk som er subtilt og stillferdig, men som med en påfallende tilstedeværelse maner til fordypning. Prisvinneren besitter noen helt spesielle kvaliteter som gjør sitt til at det peker seg ut i rekken av solide arbeider."

Verket består av fem stålstenger som henger fra taket i en av overlyssalene. På stålstengene er det festet glasskulpturer med laboratorieklyper. Glasskulpturene er laget av fuset glass og er frie tolkninger av de gynekologiske instrumentene i David Cronenbergs Dead Ringers fra 1988.

Anne Guro LarsmonAnne Guro Larsmon mener Høstutstillingen en fin mulighet til å vise seg frem i Oslo etter mange år i utlandet.
- Jeg er glad for at de har gitt prisen til noen som ikke har vist så mye i Norge, og at de følger med på og støtter kunstnere som har annen bakgrunn enn Kunstakademiet i Oslo. Prisen har stor betydning, den gir mulighet til å fortsette å jobbe med kunst på fulltid og til å delta på flere utstillinger.

Høstutstillingen har vært mye under debatt, og til dette svarer Larsmon:
- Jeg bryr meg ikke så mye om kritikken av Høstutstillingen, jeg ser på den som en slags ”Oslo Runway”, hvor jeg får vist hva jeg driver med. Det at Høstutstillingen er en tradisjonsrik og folkelig institusjon gjør at familie og venner også forstår betydningen av prisen.

Les Juryens begrunnelse i sin helhet her.

Les mer om årets Høstutstilling her.

Foto: ©Anu Vahtra 

Foto: ©Anne Guro Larsmon