Vinnerverket «Ukjent soldat» (2024) er utformet som et triptykon og er laget av jern fra en gammel brødboks sammen med blikk og treverk. Som en altertavle har det tre motiver; «Maria» til venstre, «Graveredskap» til høyre og «Ukjent soldat» i midten. Det sentrale elementet er dessuten en brosje som kan tas ut og bæres som et smykke. Mehus knytter seg konseptuelt og materielt til motivkretser fra andre verdenskrig og etterkrigstiden, og i tilknytning til verket forteller han om «krigsfanger [som] laget gaver av jern og blikk som de ga sivilbefolkningen som takk for hjelpen».
Juryen uttaler at årets pris går til «et verk som utmerker seg gjennom måten materialet og formen formidler det historiske på. Verket er laget av funnede materialer og hentyder til kirkekunsttradisjonen, mens motivet refererer til politiske hendelser fra fortiden.»
Videre understreker juryen verkets performative dimensjon, gjennom brosjens betydning: «Figuren holder hendene i været og har et rødt merke på brystet. Når man tar brosjen på seg, får den en performativ virkning der bæreren blir en del av verket. Brosjen binder det kollektive tapet og sorgen som den ukjente soldaten representerer sammen med bærerens kropp, som synliggjør de individuelle tragediene bak arketypen.»
Om tildelelsen uttaler Mehus:
«Takk for prisen Jeg ble overrasket. Ærlig talt trodde jeg ikke folk på min alder fikk priser. Det er ekstra hyggelig at det skjer i Trondheim hvor jeg startet min karriere som kunsthåndverker svennebrev som gullsmed 1963.»
Kunsthåndverkprisen tildeles kunstneren som deltar på Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling med det verk som ansees som mest betydningsfullt, og prisen deles ut ved åpningen av utstillingen. Prisvinneren avgjøres av en uavhengig jury, som i 2024 har bestått av Sigurd Bronger, Toril Redalen og Sofia Maia Ciel.
_________________________
Konrad Mehus (f. 1941) er en norsk sølvsmed og kunsthåndverker, og anses som en pioner innen norsk smykkekunst. Han ble først utdannet gullsmed i 1967, og studerte deretter skulptur ved Statens Kunstakademi. Han var blant de første som brøt med det tradisjonelle gullsmedfaget, og har vært en sentral figur innen samtidskunsten siden. Med sølv som materiale forteller han historier med sosial relevans og politisk vidd. Hans kunstneriske språk er rikt på metaforer og symboler, og arbeidene er ofte preget av humor, ironi og til og med satire. Arbeidene hans er innkjøpt blant annet av Nasjonalmuseet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Kode, Röhsska museet i Göteborg og Pinakothek der Modern i München.